|
Święto Konstytucji 3 Maja
![]() Zobacz relacje filmowe: https://youtu.be/JOdD16d8zKg https://youtu.be/wFA42lAC6Kk https://youtu.be/HPXHJZWiDCU Więcej...Wojewódzkie eliminacje Ogólnopolskiego M…
![]() W dniach 26-27 kwietnia uczennice: Oliwia Lemka, Lena Krawczyk, Julia Pawłowicz reprezentowały naszą szkołę w wojewódzkich eliminacjach Ogólnopolskiego Młodzieżowego Turnieju Turystyczno- Krajoznawczego PTTK . Turniej odbywał się tym razem w... Więcej...Surrealistyczne prace plastyczne jednego…
![]() Prezentujemy surrealistyczne prace plastyczne jednego z uczniów naszej szkoły. Uczeń jak na razie chce pozostać anonimowy, ale wierzymy, że rozwinie swój talent. Więcej..."Dzień przekąsek"
![]() Nasi uczniowie chętnie podejmują kulinarne inicjatywy w szkole. Tym razem klasa 4B umiliła nam przerwy akcją "Dzień przekąsek" serwując słodkie przekąski. Więcej...Dzień Ziemi - „NASZA MOC, NASZA PLANETA”
![]() Od 55 lat co roku, na całym świecie, obchodzony jest Dzień Ziemi. W naszej szkole świętowaliśmy dzisiaj: 23 kwietnia. Dzień Ziemi ma na celu propagowanie życia w zgodzie ze środowiskiem... Więcej...Klasa 4a na warsztatach w Castoramie
![]() Kolejni uczniowie naszej szkoły – tym razem klasa 4a - mieli możliwość uczestniczyć w warsztatach kreatywnych „Majsterkowo” organizowanych przez sklep Castorama w Starogardzie. Warsztaty „Majsterkowo” uczą praktycznego korzystania z narzędzi... Więcej...Wielkanocna gra terenowa „Tropem Tajemni…
![]() 16 kwietnia uczniowie klasy 3a wzięli udział w wielkanocnej grze terenowej pod hasłem „Tropem Tajemniczego Hasła”. W rolę prowadzących wcieliły się dwa urocze zajączki wielkanocne, które przygotowały dla dzieci serię... Więcej...Wiosenna świetlica
![]() Wiosna to idealny moment na naukę o przyrodzie. W ramach tych zajęć dzieci zapoznały się z zasadami ekologii i bioróżnorodności. Ostatnio w naszej świetlicy dzieci mogły poczuć się jak prawdziwi... Więcej...Kociewiacy dla hospicjum
![]() 16 kwietnia przekazaliśmy dary dla Starogardzkiego Hospicjum w ramach akcji #KociewiacydlaHospicjum. Dziękujemy wszystkim za wszystkim darczyńcom za wsparcie szkolnej akcji pomocy. Więcej...Wielkanocne śniadanie
![]() 16 kwietnia klasa 2c przeżyła wyjątkowy, pełen radości dzień wielkanocny. Uczniowie rozpoczęli go wspólnym śniadaniem, podczas którego mogli skosztować pysznych potraw i spędzić czas w miłej, świątecznej atmosferze. Więcej... |
Pierwsza pomoc to jedno z działań, które należy regularnie ćwiczyć, aby wyrobić w sobie prawidłowe nawyki. Sytuacje życiowe wymagające podstawowej wiedzy z zakresu udzielania pierwszej pomocy zawsze są stresujące. Od prawidłowego udzielenia pierwszej pomocy zależy życie osoby poszkodowanej. W naszej szkole zajęcia takie odbywają się nie tylko wśród najmłodszych uczniów, ale są również powtarzane na lekcjach godzin wychowawczych wśród uczniów starszych. Tym razem w klasie VIB ćwiczyliśmy m.in. sytuację paniki podczas wypadku, w którym dziecko złapało siekierę do ręki i uszkodziło sobie nogę. A poniżej przypominamy kilka ważnych czynności podczas udzielania pierwszej pomocy.
Zasady wzywania pomocy:
W pierwszej kolejności poproś głośno o pomoc kogoś, kto przechodzi obok lub stoi i przygląda się.
Możesz zająć się poszkodowanym, a druga osoba może zadzwonić na numer ratunkowy. Jeśli jesteś sam, zadzwoń natychmiast, a dyspozytor pomoże kierować Twoimi działaniami. Mów spokojnie i odpowiadaj ściśle na pytania dyspozytora. Powiedz:
CO! Co się stało (np. wypadek drogowy, ilość poszkodowanych, ich stan).
GDZIE! (adres, nr drogi, charakterystyczne punkty).
KTO! Kto zgłasza wezwanie pomocy - numer telefonu i dane osobowe.
PAMIĘTAJ! NIE ODKŁADAJ PIERWSZY SŁUCHAWKI!
DYSPOZYTOR ZAWSZE ODKŁADA SŁUCHAWKĘ PIERWSZY
Podstawowe zabiegi ratujące życie
1. Sprawdź, czy poszkodowany i TY jesteście bezpieczni.
2. Sprawdź reakcję poszkodowanego - potrząśnij delikatnie za ramię i głośno zapytaj: "Słyszysz mnie, czy wszystko w porządku?"
3. Jeżeli reaguje:
zostaw poszkodowanego w pozycji w jakiej go zastałeś, pod warunkiem, że nie zagraża mu żadne niebezpieczeństwo, dowiedz się jak najwięcej (od poszkodowanego lub świadków) na temat zdarzenia i wezwij pomoc, regularnie oceniaj jego stan.
Jeżeli nie reaguje: głośno zawołaj o pomoc, odwrócić poszkodowanego na plecy, po czym udrożnij drogi oddechowe poprzez odgięcie głowy i uniesienie żuchwy.
4. Utrzymując drożność dróg oddechowych wzrokiem, słuchem i dotykiem oceń, czy występuje prawidłowy oddech. Szukaj oznak życia takich jak szmery oddechowe, staraj się wyczuć ruch powietrza na swoim pliczku.
W pierwszych minutach po zatrzymaniu pracy serca (zatrzymaniu krążenia) poszkodowany może słabo oddychać lub wykorzystywać głośne, niejednoznaczne, pojedyncze westchnięcia. Nie należy ich mylić z prawidłowym oddychaniem. Na ocenę wzrokiem, słuchem i dotykiem przeznacz nie więcej niż 10 sekund. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości czy oddech jest prawidłowy, działaj tak, jakby był nieprawidłowy.
5. Jeżeli oddech jest prawidłowy ułóż poszkodowanego w pozycji bezpiecznej, wyślij kogoś (np. innego świadka zdarzenia) lub sam udaj się po pomoc (wezwij pogotowie).
Jeżeli jesteś sam, zostaw poszkodowanego i sam udaj się wezwać służby ratunkowe, pamiętaj - aby stale kontrolować czynności życiowe poszkodowanego (oddech) oraz chronić go przed utratą ciepła. Sprawdzaj oddech co minutę do czasu przybycia pomocy.