|
Rocznica Zbrodni Katyńskiej
13 kwietnia na cmentarzu przy ul. 2 Pułku Szwoleżerów Rokitniańskich w Starogardzie Gdańskim uczestniczyliśmy w uroczystościach z okazji 84 rocznicy Zbrodni Katyńskiej. Naszą szkołę reprezentował poczet sztandarowy. Więcej...Akcja "DZIECI DZIECIOM"
Dziękujemy wszystkim za zaangażowanie i wsparcie organizowanej przez nas zbiórki charytatywnej "DZIECI DZIECIOM". Mnóstwo słodyczy i ponad 200 par skarpetek już dotarło do podopiecznych, którzy przesyłają z wdzięcznością swój uśmiech. Więcej...Dzień Mózgu
GŁÓWKA PRACUJE. Tydzień zmagań i zabawy z okazji Światowego Dnia Mózgu. Zobacz więcej: https://youtu.be/OcPHdcZNihc Więcej...Ogólnopolski Kociewski Konkurs na Pisank…
27 marca Ognisko Pracy Pozaszkolnej w Starogardzie Gdańskim ogłosiło XX Ogólnopolski Kociewski Konkurs na Pisankę Wielkanocną. Z ogłoszenia wyników wracamy z wyróżnieniem przyznanym uczennicy klasy 2B Emilii Górnej! Gratulujemy! Więcej...Szkolny Konkurs Recytatorski dla klas I-…
22 marca odbył się Szkolny Konkurs Recytatorski dla klas I-III. Wszyscy uczestnicy konkursu zaprezentowali się wspaniale, pięknie recytując wybrane przez siebie utwory o tematyce wiosennej. Więcej...Góra grosza
W lutym zorganizowano w naszej szkole zbiórkę pieniędzy „Góra Grosza” na rzecz Towarzystwa Nasz Dom. Zbierali wszyscy uczniowie i pracownicy szkoły. Zebrane pieniądze pomogą dzieciom z domów dziecka. Więcej...Konkurs na Kociewską Palmę Wielkanocną
W sobotę w Publicznej Szkole Podstawowej Nr 3 w Starogardzie Gdańskim przy ul. Traugutta odbył się finał XV edycji konkursu na Kociewską Palmę Wielkanocną. Uczestnicy zaprezentowali nie tylko piękne, ale... Więcej...Tydzień uważności
Pierwszy w naszej szkole Tydzień Uważności już za nami! To był dobry czas, w którym mogliśmy skupić się na relacjach i obserwacji samych siebie. Poznaliśmy znaczenie prawidłowego oddechu oraz nauczyliśmy... Więcej...Szalony Wiosenny Tydzień 18-22.03.2024
Równolegle z Tygodniem Uważności, w dniach 18-22 marca w naszej szkole odbył się Szalony Wiosenny Tydzień. Akcja zainicjowana przez Samorząd Uczniowski. Więcej... |
Pierwsza pomoc to jedno z działań, które należy regularnie ćwiczyć, aby wyrobić w sobie prawidłowe nawyki. Sytuacje życiowe wymagające podstawowej wiedzy z zakresu udzielania pierwszej pomocy zawsze są stresujące. Od prawidłowego udzielenia pierwszej pomocy zależy życie osoby poszkodowanej. W naszej szkole zajęcia takie odbywają się nie tylko wśród najmłodszych uczniów, ale są również powtarzane na lekcjach godzin wychowawczych wśród uczniów starszych. Tym razem w klasie VIB ćwiczyliśmy m.in. sytuację paniki podczas wypadku, w którym dziecko złapało siekierę do ręki i uszkodziło sobie nogę. A poniżej przypominamy kilka ważnych czynności podczas udzielania pierwszej pomocy.
Zasady wzywania pomocy:
W pierwszej kolejności poproś głośno o pomoc kogoś, kto przechodzi obok lub stoi i przygląda się.
Możesz zająć się poszkodowanym, a druga osoba może zadzwonić na numer ratunkowy. Jeśli jesteś sam, zadzwoń natychmiast, a dyspozytor pomoże kierować Twoimi działaniami. Mów spokojnie i odpowiadaj ściśle na pytania dyspozytora. Powiedz:
CO! Co się stało (np. wypadek drogowy, ilość poszkodowanych, ich stan).
GDZIE! (adres, nr drogi, charakterystyczne punkty).
KTO! Kto zgłasza wezwanie pomocy - numer telefonu i dane osobowe.
PAMIĘTAJ! NIE ODKŁADAJ PIERWSZY SŁUCHAWKI!
DYSPOZYTOR ZAWSZE ODKŁADA SŁUCHAWKĘ PIERWSZY
Podstawowe zabiegi ratujące życie
1. Sprawdź, czy poszkodowany i TY jesteście bezpieczni.
2. Sprawdź reakcję poszkodowanego - potrząśnij delikatnie za ramię i głośno zapytaj: "Słyszysz mnie, czy wszystko w porządku?"
3. Jeżeli reaguje:
zostaw poszkodowanego w pozycji w jakiej go zastałeś, pod warunkiem, że nie zagraża mu żadne niebezpieczeństwo, dowiedz się jak najwięcej (od poszkodowanego lub świadków) na temat zdarzenia i wezwij pomoc, regularnie oceniaj jego stan.
Jeżeli nie reaguje: głośno zawołaj o pomoc, odwrócić poszkodowanego na plecy, po czym udrożnij drogi oddechowe poprzez odgięcie głowy i uniesienie żuchwy.
4. Utrzymując drożność dróg oddechowych wzrokiem, słuchem i dotykiem oceń, czy występuje prawidłowy oddech. Szukaj oznak życia takich jak szmery oddechowe, staraj się wyczuć ruch powietrza na swoim pliczku.
W pierwszych minutach po zatrzymaniu pracy serca (zatrzymaniu krążenia) poszkodowany może słabo oddychać lub wykorzystywać głośne, niejednoznaczne, pojedyncze westchnięcia. Nie należy ich mylić z prawidłowym oddychaniem. Na ocenę wzrokiem, słuchem i dotykiem przeznacz nie więcej niż 10 sekund. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości czy oddech jest prawidłowy, działaj tak, jakby był nieprawidłowy.
5. Jeżeli oddech jest prawidłowy ułóż poszkodowanego w pozycji bezpiecznej, wyślij kogoś (np. innego świadka zdarzenia) lub sam udaj się po pomoc (wezwij pogotowie).
Jeżeli jesteś sam, zostaw poszkodowanego i sam udaj się wezwać służby ratunkowe, pamiętaj - aby stale kontrolować czynności życiowe poszkodowanego (oddech) oraz chronić go przed utratą ciepła. Sprawdzaj oddech co minutę do czasu przybycia pomocy.